Uitgesteld! Registratie- en kentekenplicht bijzondere bromfietsen

Waarom uitstel?

Het uitstel van de registratie- en kentekenplicht bijzondere bromfietsen heeft te maken met kentekenplaatjes. Het plan was dat de kentekenplaat het formaat zou krijgen van de snorfietskentekenplaat. Dit formaat blijkt in de praktijk te breed en steekt te veel uit voor veel bijzondere bromfietsen, zoals de kickbike en de elektrische step. Bovendien zou het verschil tussen snorfietsen en bijzondere bromfietsen niet duidelijk genoeg zijn wanneer dezelfde kentekenplaat wordt toegepast.

Het is nog onduidelijk of het mogelijk is om kleinere kentekenplaten (inclusief duplicaatcodes en echtheidskenmerken) te maken met de bestaande apparatuur en werkwijze. Daarom is besloten om de plicht uit te stellen tot 1 januari 2025.

Wat gaat per 1 januari 2025 veranderen?

Op 1 januari 2024 heeft de RDW besloten dat alleen bijzondere bromfietsen met een nationale typegoedkeuring de openbare weg op mogen. Vanaf 1 januari 2025 moeten álle nieuwe bijzondere bromfietsen geregistreerd worden en een kenteken van de RDW hebben. Dit zorgt voor meer duidelijkheid over welke voertuigen wel en niet de weg op mogen.

In de oude situatie hadden bijzondere bromfietsen al wel een WA-plicht, maar deze was lastig te controleren. De voertuigen kregen namelijk een kentekensticker van de verzekeraar die niet bekend was bij de RDW. Vanaf 1 januari 2025 worden de kentekenstickers dus vervangen door een kenteken van de RDW. Dit maakt de controle op de WA-plicht makkelijker.

Wat betekent de plicht voor bestaande bijzondere bromfietsen?

Voor bestaande bijzondere bromfietsen (voor 1 januari 2025) geldt een overgangstermijn van 12 maanden. Eigenaren moeten voor 1 januari 2026 een kenteken hebben van de RDW. Dit kunnen ze regelen door contact op te nemen met de RDW en hun voertuig te laten registreren.

Wat is een bijzondere bromfiets?

De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft 17 voertuigen goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Deze voertuigen hebben een nationale typegoedkeuring. Ze worden bijzondere bromfietsen genoemd en moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

• Rijdt niet harder dan 25 kilometer per uur;
• Heeft een elektromotor met een maximumvermogen van 4kW;
• Is geen gehandicaptenvoertuig, elektrische fiets met trapondersteuning of bromfiets;
• Is verzekerd.

Denk je nu: “leuk, maar dit maakt het niet echt veel duidelijker”? Niet getreurd, hieronder een lijstje met alle goedgekeurde bijzondere bromfietsen:

  • BSO-Bus
  • Kickbike Cruise
  • Kickbike Fat Max
  • Kickbike Luxury
  • LEF (voorheen E-one)
  • Ninebot type E
  • Ninebot type Urban
  • Paukool
  • Qugo Runner
  • Robin-M1
  • Segway
  • Swing
  • Trikke
  • Virto
  • VirtoS
  • Zappy3

Tot slot

Het lijkt nu dus dat de registratie- en kentekenplicht per 1 januari 2025 ingaat. Wordt de plicht toch uitgesteld of nog gewijzigd? Dan delen we dat uiteraard.

Terug

Meer nieuws

De Fatbike en verzekeringen

Je ziet ze steeds vaker in het verkeer: de Fatbike. Niet iedereen is daar even blij mee. Op de...

Lees meer

Schade met een fietsendrager of aanhangwagen

Wanneer je te maken krijgt met een schade waarbij een fietsendrager of aanhangwagen een rol...

Lees meer

Jouw verzekeringen zijn belangrijk voor ons!

Wij doen ons best om ervoor te zorgen dat jij via onder meer verzekeringen de zekerheid krijgt... Lees meer