Schade met een fietsendrager of aanhangwagen

De WAM verzekering

Wanneer je een motorrijtuig bezit dan ben je verplicht een aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WA) af te sluiten. Neem je met de auto aan het verkeer deel en bega je een fout waardoor derden schade krijgen dan biedt deze verzekering de zekerheid dat deze derden deze schade ook vergoed krijgen. Dit uitgangspunt lijkt helder. Maar wanneer is er sprake van “verkeer” en wanneer is er sprake van een “motorrijtuig”?

Aanhangwagen verplaatsen

Stel je voor: een auto met aanhangwagen stopt op straat voor de woning. De bestuurder koppelt de aanhangwagen los en duwt deze met de hand de oprit van zijn woning op. Helaas raakt hij hierbij de auto van de vriendin die op bezoek is bij zijn partner. Een grote kras op de auto van de vriendin is het gevolg. Is hier sprake van “verkeer”. Zo ja dan zal de WA-verzekering deze schade moeten vergoeden. Met het gevolg dat de bestuurder een malus op zijn verzekering krijgt waardoor de premie in de jaren daarna hoger zal worden. Echter, in dit geval kan niet gesproken worden van verkeer. Het handmatig verplaatsen van de aanhangwagen op privéterrein kan je niet als “verkeer” zien. Deze schade wordt vergoed onder de Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren, AVP. Voor de bestuurder is dit fijn want deze uitkering heeft dan geen gevolgen voor de bonus/malus positie van zijn autoverzekering

Fietsendrager

Een voorbeeld: een auto met fietsendrager rijdt achteruit en raakt daarbij een auto. Ook hier ontstaat schade. Hier kan de vraag opkomen of de fietsendrager is te beschouwen als “motorrijtuig”. Hier geldt dat in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen is bepaald dat onder een motorrijtuig ook moet worden verstaan “een los element dat aan het rij- of voertuig gekoppeld is, of daarvan na koppeling is losgemaakt of losgeraakt, nog als onderdeel van het motorrijtuig geldt zolang dit onderdeel niet (veilig) buiten het verkeer tot stilstand is gekomen.

De fietsendrager wordt in dit kader gezien als motorrijtuig. Spreekt de bestuurder zijn AVP-verzekeraar aan dan zal deze de schade afwijzen en de bestuurder verwijzen naar zijn WA-verzekeraar.

Raakt bij het achteruitparkeren de fietsendrager zelf beschadigd dan wordt deze over het algemeen gezien als accessoire van de auto. Schade aan accessoires zijn op de meeste volledig cascoverzekeringen verzekerd. Maar ook hier zal dit gevolgen hebben voor de bonus/malus positie.

Raken de fietsen zelf beschadigd als gevolg van een fout van de bestuurder dan valt deze schade niet onder de WA- of cascoverzekering. Mogelijk dat deze schade wel voor vergoeding in aanmerking komt wanneer u zelf een verzekering voor specifiek uw fietsen heeft afgesloten.

Vaak niet zo simpel als het lijkt

Verzekeringen zijn ingewikkeld. Zaken die op het eerste gezicht simpel lijken blijken in de praktijk vaak moeilijker. Het is niet voor niets dat de wetgever eisen stelt aan het mogen adviseren in verzekeringen. Naast een stevige studie aan het begin dienen verzekeringsadviseurs ook periodiek aanvullende opleidingen te volgen waaraan vervolgens een toets is verbonden. Het niet halen van die toets betekent dat de betreffende persoon niet meer mag adviseren in verzekeringen. Verzekeren is dus een echt vak. Ik voldon aan deze wettelijke vakbekwaamheidseisen. Voor jou een extra zekerheid wanneer je contact zoekt met ons kantoor over de vraag of die ene schade nu wel of niet verzekerd is.

Terug

Meer nieuws

Schade rondom de woning

Met betrekking tot schades die in de woning ontstaan is vaak direct duidelijk of deze wel of... Lees meer

Weer over die fatbikes

In de verschillende media wordt de laatste tijd veel geschreven over fatbikes. Ook wij hebben... Lees meer

Scheiding tussen ondernemer en particulier kan dun zijn

Wanneer je een bedrijfspand hebt waar op het dak de naam van jouw bedrijf groot is vermeld, dan... Lees meer